Szanowni Państwo,
w związku z materiałami, jakie ukazały się w mediach o jednej ze zbiórek uratujecie.pl prowadzonej przez Caritas Polska przedstawiamy poniżej kilka faktów.
Rok temu portal Goniec.pl przeprowadził sondę uliczną na temat kultowej kanapki Drwala. W wywiadzie udział wzięła P. Henryka, opowiedziała o trudnej sytuacji materialnej i chorobie syna. Syn (p. Jarosław) nie jest zdolny do pracy i potrzebuje środków finansowych na leczenie.
Jarosław miał od czerwca 2023 r. aktywną zbiórkę charytatywną w serwisie uratujecie.pl. Temat stał się popularny i błyskawicznie udało się zebrać 568 024,40 zł.
Przedstawiamy fakty:
Czy to prawda, że “pieniądze utknęły w Caritasie”?
To nieprawda. Zebrane środki na wsparcie p. Jarosława to kwota 568 024,40 zł. Od tamtego momentu pieniądze są regularnie wykorzystywane na wsparcie rehabilitacyjne, terapeutyczne, leki i koszty leczenia, transport, opiekę i polepszenie codziennego funkcjonowania. Na ten moment 350 033,33 zł to środki już wydane, pozostałe 217 991,07 zł pozostaje do dyspozycji p. Jarosława. Wszystkie przedstawiane dotychczas faktury i rachunki zgłoszone przez p. Jarosława zostały zaakceptowane, a przelewy wykonane w ciągu kilku dni od momentu otrzymania dokumentów.
Dlaczego podopieczny uratujecie.pl nie może otrzymać przelewu wszystkich środków na swoje prywatne konto?
Zgodnie z regulaminem środki są przekazywane podopiecznym na konkretne cele w postaci opłaconych faktur i rachunków lub refundacji wydatków. Nie praktykujemy przelewania środków w całości na konto podopiecznych. Jest to forma zabezpieczenia przed nadużyciami oraz transparentności wobec darczyńców. Dużo mówi się o fikcyjnych zbiórkach, pieniądzach które zostają przekazywane w całości, bez weryfikacji. W Caritas chcemy mieć pewność, że pomoc idzie na ustalony cel. Zapewniamy pełną elastyczność, czyli np. jeśli beneficjent nie może dojechać samodzielnie do szpitala, możemy refundować koszty transportu, jeśli potrzebuje kurtki na zimę – możemy ją zakupić. Jest to weryfikowane. Z tym też wiąże się odprowadzanie % na koszty administracyjne, który jest przeznaczany np. na profesjonalną obsługę, weryfikacje, rozliczanie, utrzymanie serwisu czy promocję zbiórek. W regulaminie deklarujemy, że ten koszt nie przekracza 12%, w przypadku p. Jarosława jest to 10%.
Czy beneficjent może liczyć na wsparcie w rozliczeniu?
Tak! Każdy podopieczny jest informowany na etapie zakładania zbiórki o tym jak wyglądają rozliczenia, informacje znajdują się w podpisywanym przez podopiecznego regulaminie. Towarzyszymy podopiecznym na każdym etapie, jesteśmy z nimi w stałym kontakcie. Robimy wszystko, by rozliczanie wydatków było jak najprostsze.
Dlaczego pieniądze ze zbiórki nie trafiły do p. Henryki?
Mając wiedzę o trudnej sytuacji p. Henryki zaproponowaliśmy założenie dla niej zbiórki w serwisie uratujecie.pl, z której środki mogłaby wykorzystać na własne potrzeby np. poprawę warunków życiowych. Droga ta otwiera możliwość skorzystania z procedury, w której p. Jarosław może zadecydować o przekazaniu części środków mamie. Rodzina nie zdecydowała się na takie rozwiązanie, a my szanujemy ich decyzję, prywatność i wolę.
Wszystkie informacje przekazaliśmy w wywiadzie w formie pisemnej oraz w formie wywiadu przed kamerą dziennikarza Goniec.pl, który odwiedził biuro Caritas w dniu 29 listopada 2024. W związku z tym, że żaden z opublikowanych dotychczas materiałów nie prezentuje wszystkich faktów, zachęcamy do śledzenia naszych kanałów.
Korzystając z okazji, zachęcamy do wsparcia zbiórki p. Jarosława