Ogromne znaczenie ma dla nas przede wszystkim to, z jak ogromnym potencjałem osobowym przychodzą do nas młodzi ludzie. Są oni otwarci na innych, mają w sobie niesamowitą wrażliwość oraz czujność – cechy pozwalające widzieć więcej, słyszeć między zdaniami, skupiać się na rzeczach, gestach, sygnałach, które początkowo wydawać się mogą nieistotne lub błahe. No i… dysponują także różnorodnymi talentami, bardzo indywidualnymi, ale często jeszcze nieodkrytymi lub nieuświadomionymi. To właśnie stworzenie możliwości, by wolontariusze mieli okazję próbować, rozeznawać, doświadczać i sprawdzać w jakich działaniach odnajdują się najlepiej, jakie zadania sprawiają im najwięcej przyjemności, a zarazem najmniej trudności, nad czym warto pracować, jakie mają predyspozycje, powoduje, że czują się z nami dobrze, że chcą zostać „na dłużej”. Dlatego mamy w sobie bardzo dużo zaufania oraz wiary w młodego człowieka, w jego odpowiedzialność, kreatywność, chęć rozwoju, wolę pokonywania swoich słabości. Chcemy, by wolontariat w Caritas był przede wszystkim budowany przez samych zainteresowanych – wolontariuszy i doceniamy to, jak ogromny potencjał mają, jak cudowne jest to, że się nim dzielą.
Stąd też po raz drugi już zostaliśmy zaproszeni do udziału w projekcie mającym na celu wykreowanie grupy liderów wolontariatu. W tym roku kurs liderski organizowany jest we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Społecznych i Obywatelskich DoKwadratu w ramach projektu „Kuźnia Liderów”, finansowanego z Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Celem głównym projektu jest wzmocnienie idei społeczeństwa obywatelskiego wśród 36 osób w wieku 15- 19 lat. Od lipca 12-osobowa grupa naszych wolontariuszy, zrekrutowana po rozmowach kwalifikacyjnych, badających stopień motywacji i zaangażowania, przeszła przez cały cykl szkoleń i warsztatów, kształtujących w nich szeroko pojęte kompetencje społeczne. Następnie połączeni w grupy rozpoczęli prace nad stworzeniem własnych inicjatyw, których celem jest zwiększenie udziału młodych ludzi w lokalnym życiu społecznym oraz podniesienie ich motywacji i aktywności społecznej we wspólnotach lokalnych. W toku prac wolontariusze podzielili się na cztery grupy realizujące konkretne inicjatywy:
1) Uwrażliwiajki – inicjatywę tworzą trzej liderzy: koordynatorka Patrycja Kępowicz, fundraiser Mateusz Wilczyński i PR-owiec Anna Kobus. Cel to wydanie audiobooka z bajkami dla dzieci, które będą kształtowały dar, jakim jest wrażliwość społeczna i obywatelska. Autorami bajek jest grupa improwizacji teatralnej Poławiacze Pereł. Przygotowany jest także super bonus, bajka napisana przez arcybiskupa Stanisława Budzika.
2) 2016 – podejmij wyzwanie – inicjatywę tworzą trzej liderzy: koordynatorka Edyta Jóźwiak, fundraiser Żaneta Zawadzka i PR’owiec Paulina Ciechańska. Ich celem jest wydanie Kalendarza „2016 – podejmij wyzwanie”, który będzie formą motywatora i przez cały rok będzie stawiał czytelnikom nowe wyzwania. W każdym tygodniu czekają zadania, które pobudzą do myślenia lub sprawią, że rozwijając swoją osobowość i charakter zrobimy coś dobrego dla siebie bądź innych. Premiera kalendarza planowana jest na 28 listopada podczas Balu Wolontariusza.
3) Wygarnij to – inicjatywę tworzą trzej liderzy: koordynatorka Daria Sagan, fundraiser Wiola Jóźwiak i PR-owiec Kacper Kulicki. Ma na celu uwrażliwienie i otwarcie na drugiego człowieka, oraz zwrócenie uwagi na to, że warto wprost mówić o tym, że ktoś jest dla nas ważny. Wybranym i chętnym osobom, będą zadawane pytania na temat szczerości i otwartości w uczuciach, i następnie wykonane zdjęcia, które zostaną umieszczone wraz z dobrym słowem do bliźniego, na wydrukowanych pocztówkach. Zostaną one wysłane do odbiorców, wybranych przez uczestników akcji.
4) Żywe piłkarzyki – inicjatywę tworzą trzej liderzy: koordynatorka Ola Starzomska, fundraiser Krzysztof Kurkiewicz i PR-owiec Dorota Murat. Inicjatywa ma na celu stworzenie przestrzeni do rywalizacji w niekonwencjonalny sposób, a tym samym integracji różnych grup społecznych. Pokazać jak piękny jest wolontariat i jak ważna jest współpraca między różnymi grupami społeczności lokalnej.
Inicjatywy zostaną zrealizowane do końca tego roku, część środków finansowych na ich realizację pozyskają sami liderzy, dbając o stronę PR-ową i koordynację. Nad ich działaniami czuwają i doradzają wykwalifikowani trenerzy i doradcy z obszaru fundraisingu, PR i koordynacji.
Partnerem projektu jest Agencja Reklamowa Spark Media.
Pierwsza inicjatywa „Wygarnij to” wystartowała w piątek (30.10.2015) w Galerii Olimp. Zapraszamy!
***