Pod koniec listopada siedziba Caritas Diecezji Sosnowieckiej wypełniła się blisko setką wolontariuszy. W myśl Mary Lou Cook’a – „Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa” przedstawiciele Szkolnych Kół Caritas – „Młodzi Jałmużnicy” – szkolili się jak skuteczniej nieść pomoc.
W pierwszej części prowadząca Katarzyna Kocot-Niebieszczańska wprowadziła młodzież w sztukę sprzedawania idei- czyli jak pozyskać finansowanie bez znajomości. Uczestnicy szkolenia zdobyli podstawową wiedzę na temat pozyskiwania funduszy na cele charytatywne. Wbrew pozorom nie tylko handlowiec powinien być biegły w sztuce sprzedaży. Tak naprawdę każdy, kto chce przekonać innych do swoich idei, pomysłów czy opinii, musi nauczyć się sprzedawać. Młodzież nauczyła się w jaki sposób prowadzić prezentacje i skutecznie trafiać do odbiorców, jak szukać sojuszników i darczyńców.
Podczas szkolenia Młodzi Jałmużnicy zastanawiali się co winda ma wspólnego z pracą w organizacji charytatywnej. Okazało się, że umiejętność streszczenia działań organizacji w ciągu przejazdu windą z piętra na piętro już bardzo dużo. Aby dobrze przygotować się do rozmowy z potencjalnym darczyńcą uczestnicy szkolenia wykorzystali technikę testu windy. Wolontariusze próbowali w przeciągu 2 minut przekazać krótką, ale i przekonującą prezentację idei oraz propozycji współpracy.
W drugiej części warsztatowej młodzi wolontariusze poznawali techniki jak zwiększyć swoją kreatywność, w jaki sposób odblokować tkwiące w sobie pokłady twórczego myślenia. W kreatywności ważne jest szukanie nieoczywistych rozwiązań dla problemów, oderwanie się choćby na chwilę od ograniczeń i wyjście poza typowy dla nas schemat działania i myślenia. Podczas szkolenia jego uczestnicy uzyskali wiedzę na temat procesu twórczego, poznali własny styl kreatywnego myślenia oraz narzędzia pozwalające pobudzić umysł do oryginalnych pomysłów, niestandardowych i nieszablonowych rozwiązań.
Artykuł: Sylwia Bogusz
Zdjęcia:Katarzyna Bedka