40 ton ubrań zebrano podczas trawiącej prawie miesiąc akcji marki Vanish „Daj swoim ubraniom drugie życie”. Akcja, która odbywała się w sklepach sieci Biedronka cieszyła się ogromnym powodzeniem. Dzięki zaangażowaniu klientów pomoc otrzymało ponad 500 rodzin znajdujących pod opieką diecezjalnych Caritas.
Każdy z nas ma w swojej szafie ubrania, których już nie nosi i nie zawsze ma pomysł co z nimi zrobić. Badania pokazują, że zaledwie 30% Polaków oddaje swoje zbędne ubrania potrzebującym (1). Sieć Biedronka i Vanish postanowiły to zmienić i zmobilizować Polaków do uporządkowania garderoby.
W 300 sklepach sieci Biedronka stanęły różowe kosze, do których można było włożyć swoje ubrania. Ubrania mogły być noszone lub nie, to nie miało znaczenia. Warunek: musiały być w dobrym stanie.
Akcja nie tylko pomogła podopiecznym Caritas w Polsce. Była też głosem w dyskusji o ekologii.
„Produkcja odzieży to wysoka emisja dwutlenku węgla, kosztowna logistyka oraz ogrom odpadów. Dzięki akcji 'Daj swoim ubraniom drugie życie’ udało nam się zainspirować Polaków do przejrzenia zawartości swoich szaf. Pokazaliśmy im, jak proste jest ponowne wykorzystanie nieużywanych ubrań. Przy okazji może odbywać się to z szacunkiem dla środowiska. Wśród wielu działań prowadzonych na rzecz Caritas – zbiórek żywności, pikników dla rodzin, przekazywania paczek i projektów dedykowanych seniorom – ta akcja dodała kolejnej wartości: ekologicznego myślenia o naszym codziennym życiu” – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w sieci Biedronka.
Dzięki trwającej blisko miesiąc zbiórce udało się pozyskać wiele ton ubrań. Przy ich odbiorze, segregacji i praniu pracowało aż 50 osób, a pięć ogromnych pralek przez sześć dni w tygodniu prało bez przerwy. W efekcie do podopiecznych Caritas trafiło tyle czystych i wyselekcjonowanych ubrań, że 500 najbardziej potrzebujących, wielopokoleniowych rodzin zostało zabezpieczonych w dobrą odzież na wiele miesięcy, a kolejne ubrania zostaną przekazane bezdomnym i seniorom w okresie zimowym.
Biedronka od ponad dekady współpracuje z Caritas w Polsce wspierając dzieci, osoby starsze, chorych czy potrzebujących prowadząc m. in. projekt „Karta na codzienne zakupy”, dedykowany najuboższym seniorom. Wspólnie z Caritas Biedronka przeciwdziała także marnowaniu żywności. W ramach programu „Spiżarnia Caritas”, przekazuje produkty spożywcze do paczek żywnościowych, jadłodajni oraz stołówek.