Systematyczna formacja, szkolenia dla liderów, promowanie pracy wolontariuszy jako aktywności ważnej społecznie i prestiżowej – to założenia powstającej właśnie „Strategii Rozwoju Wolontariatu Caritas w Polsce”. W ubiegłym tygodniu w Warszawie nad dokumentem pracowała Rada Wolontariatu Caritas Polska.
W lipcu 2020 r. dyrektor Caritas Polska powołał Radę Wolontariatu Caritas Polska. Mimo trwających wakacji rada postawiła sobie ambitny cel przygotowania dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Wolontariatu Caritas w Polsce”. Założenia były jasne: podnosimy poprzeczkę, rozwijamy się, stawiamy na współpracę, uczymy się wzajemnie, odpowiadamy na rzeczywiste potrzeby w diecezjach, a każde wprowadzone działanie będzie skutkować widocznym efektem: np. przygotowaniem propozycji działań wolontariatu w czasie pandemii, wraz z dokumentami prawnymi.
Wolontariat jako inwestycja
Już w sierpniu rada przeprowadziła analizę SWOT oraz wywiady z diecezjalnymi koordynatorami wolontariatu i na ich podstawie przygotowała projekt strategii rozwoju. W dniach 26–27 sierpnia rada zebrała się na stacjonarnym posiedzeniu, aby przeanalizować projekt oraz rekomendacje i komentarze zebrane w toku konsultacji z ekspertami.
Współpraca z wolontariuszami jest inwestycją, w której dla osiągnięcia celu trzeba angażować swoje najcenniejsze zasoby – wiedzę, czas oraz fundusze. Postawy altruistyczne wymagają jednak systematycznego, planowanego kształtowania oraz utrwalania i rozwijania w ramach struktur Caritas. Ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska, podkreślił podczas spotkania potrzebę dania konkretnych narzędzi koordynatorom wolontariatu, opiekunom Szkolnych Kół Caritas oraz liderom Parafialnych Zespołów Caritas.
Strategia już we wrześniu
Projekt przygotowywany przez Radę Wolontariatu Caritas Polska skupia się na ofercie systematycznej formacji oraz profesjonalnych szkoleniach dla koordynatorów, opiekunów, liderów i wolontariuszy. Celem strategicznym będzie również komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna, która ma stale podkreślać fakt, że wolontariat wypływa z chęci czynienia dobra ze względu na Boga oraz pokazywać pozytywny wizerunek wolontariatu i prestiż bycia wolontariuszem. Rada planuje do końca września oddać gotową do realizacji „Strategię Rozwoju Wolontariatu Caritas w Polsce”.