19 października w siedzibie Caritas Polska odbyło się drugie Spotkanie Przyjaciół Caritas. Było to spotkanie przedstawicieli biznesu, z którymi organizacja współpracuje i dzięki temu realizuje wiele programów pomocowych.
Gości przywitał dyrektor Caritas Polska, ks. dr Marcin Iżycki, który docenia zaangażowanie sektora biznesowego we wspólne działania z Caritas.
– Jesteśmy świadomi tego, że odpowiadanie na zmieniające się potrzeby grup defaworyzowanych oraz coraz częstsze sytuacje kryzysowe wymagają od nas pogłębiania współpracy z partnerami biznesowymi. Bez współdziałania nie byłoby możliwe rozwiązywanie największych problemów, z jakimi zmaga się współczesny świat. Pragniemy zatem być przykładem organizacji przejrzystej i mającej jasne cele, by pozyskać zrozumienie dla idei Caritas ze strony darczyńców indywidualnych i donatorów instytucjonalnych, bez których nasze możliwości działania byłby znikome – powiedział ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.
W ubiegłym roku łączna wartość pomocy finansowo-rzeczowej udzielonej Caritas przez partnerów biznesowych wyniosła 51 mln zł. W ramach pomocy rzeczowej partnerzy biznesowi przekazali przede wszystkim żywność o długim terminie przydatności, artykuły higieniczne, ciepłą odzież, sprzęt i produkty na konkretne akcje, np. paczki świąteczne czy artykuły papiernicze w ramach kompletowania wyprawek szkolnych.
Skala potrzeb
Spotkanie rozpoczęło się filmem pokazującym aktywność i rozwój Caritas na przestrzeni lat, a także różnorodność działań w kraju i za granicą. Jako pierwsi głos zabrali zaproszeni specjaliści, którzy pokazali zebranym skalę potrzeb polskiego społeczeństwa (dr Bartosz Łukaszewski z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie) oraz prezentując istotę i szerszy kontekst społecznej odpowiedzialności biznesu (Ludwik Kotecki, doradca społeczny Caritas Polska).
Podsumowując pierwszą część spotkania dotyczącą potrzeb Małgorzata Jarosz-Jarszewska, z-ca Dyrektora Caritas Polska, przedstawiła wybrane zespoły zadaniowe i główne programy prowadzone w obszarze krajowym, które dają pole do współpracy. Wśród wymienionych programów znalazły się te skierowane do dzieci, seniorów i osób wykluczonych.
Dobre praktyki i przykłady współpracy
W drugiej części spotkania swoimi doświadczeniami ze współpracy z Caritas podzieliła się Katarzyna Scheer, prezeska Fundacji Biedronki. Zaprezentowała ona projekty społeczne realizowane wspólnie z Caritas na przestrzeni lat oraz opowiedziała o budowaniu zaufania i umiejętności współpracy. Dla zebranych przedstawicieli firm ciekawe były czynniki, które zdecydowały o dużej skuteczności działań i satysfakcji ze współpracy z Caritas – wspólne wartości, skala działania, zrozumienie, zaufanie czy potencjał lokalnych wspólnot.
Spotkanie zakończyła wspólna prezentacja p. Justyny Szafraniec, Head of Communications z Generali Polska i Mai Czajkowskiej, specjalistki ds. współpracy z partnerami z zespołu fundraisingu z Caritas Polska. Opowiedziały one historię pomocy dla Domów Samotnej Matki, która zaczęła się od jednej wspólnej kawy. Ten przykład pokazał, jak można znaleźć obszary pomocy realizowanej przez Caritas i łączyć efektywnie potrzeby beneficjentów z oczekiwaniami firm.
Gospodarzem i prowadzącym spotkanie był Bartłomiej Kulisz, kierownik działu pomocy żywnościowej i rzeczowej w Caritas Polska, który po spotkaniu zaprosił wszystkich na obiad i spotkania przy kawie w kuluarach.
Caritas Polska dziękuje wszystkim partnerom i współpracownikom, z którymi na co dzień działa, a dzięki którym dobra jest więcej!