Tydzień Miłosierdzia to w Kościele czas pogłębionej refleksji nad chrześcijańskim zaangażowaniem w życie wspólnoty. Słowami swoich pasterzy Kościół przypomina o duchowym i materialnym wymiarze tego zaangażowania. Inspiracją dla wiernych mogą być także dzieła Caritas przedstawiane w wiosennej edycji kampanii Polska Pomaga, której ostatnią odsłonę można było zobaczyć na antenach TVP 11 kwietnia, w Niedzielę Miłosierdzia Bożego.
„Tydzień Miłosierdzia ma nam pomóc zweryfikować nasze codzienne zaangażowanie w chrześcijaństwo. Zwracając się do miłosierdzia Bożego, w świętej liturgii, jednoczymy się z Bogiem, który prowadzi nas z orędziem miłości do naszych braci i sióstr” – pisze ks. Paweł Dzierzkowski, zastępca dyrektora Caritas Polska, we wprowadzeniu do Liturgii Mszy Świętej na Niedzielę Miłosierdzia Bożego, przypadającą w tym roku 11 kwietnia.
„Doświadczając miłości Jezusa, chcemy sprawiać, by jeden duch i jedno serce ożywiały nasze wspólnoty wiary. Abyśmy nawzajem za siebie byli odpowiedzialni w miłości, która wyraża się w trosce o potrzeby drugiego człowieka” – wyjaśnia ks. Dzierzkowski w jednym z tekstów na kolejne dni Tygodnia Miłosierdzia, który potrwa do 17 kwietnia.
Przykłady miłosierdzia
Niedziela Miłosierdzia Bożego to święto patronalne Caritas. W tym roku zbiega się z finałem kampanii Polska Pomaga, zachęcającej do niesienia pomocy potrzebującym. Akcja jest realizowana przez Caritas Polska i Caritas diecezjalne wraz z TVP. Przez trzy niedziele na antenach TVP zostało przedstawione szerokie spektrum działalności charytatywnej Caritas. Ekipy telewizyjne odwiedziły prowadzone przez Caritas diecezjalne placówki, takie jak dom pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej, świetlica środowiskowa, hospicjum, dom samotnej matki, czy wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego. Wśród prezentowanych tematów znalazły się także pomoc zagraniczna i wolontariat. Ostatnia w tej edycji kampanii niedziela, była poświęcona pomocy seniorom.
Pomoc ta przybiera różne postacie – od wsparcia materialnego (paczki żywnościowe, darmowe posiłki), przez finansowe (program „Karta na codzienne zakupy” realizowany we współpracy z Fundacją Biedronki), medyczne, po opiekę wolontariuszy, w tym wolontariat technologiczny, pozwalający seniorom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii. Przykłady poszczególnych działań były pokazywane głównie w relacjach TVP Info i w programach Redakcji Audycji Katolickich TVP.
Potrzeba szczególnej wrażliwości
– Obecny czas, czyli rozpoczynający się w niedzielę Tydzień Miłosierdzia, ale też szerzej – trudny etap pandemii, jakiej doświadczamy, to okres, w którym powinniśmy uważniej odczytywać potrzeby wszystkich wymagających pomocy – podkreśla ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska. – Zgodnie z hasłem „Jesteśmy wezwani do miłosierdzia”, które towarzyszy tegorocznemu Tygodniowi Miłosierdzia, zachęcam więc do chrześcijańskiej aktywności na rzecz bliźniego. Jej wyrazem mogą być i modlitwa, i miłosierne uczynki wobec potrzebujących w naszym otoczeniu, i wspieranie dzieł charytatywnych – podsumowuje ks. Iżycki.
Do kampanii można się przyłączyć wysyłając SMS o treści SENIOR pod numer 72052 (koszt 2,46 zł z VAT) lub dokonując wpłaty na stronie caritas.pl/pomocdlaseniora.