„Powinniśmy spotykać się częściej” – tak jeden z uczestników seminarium warsztatowego Caritas Polska dla osób pracujących w Caritas diecezjalnych w obszarze bezpośredniej pomocy osobom w głębokim kryzysie życiowym podsumował dwudniowe spotkanie 26 i 27 marca 2025.
To już druga edycja seminarium. Pierwsza edycja organizowana w listopadzie 2024, miała charakter wykładów i zgromadziła znakomity zespół specjalistów w dziedzinie uzależnień, wykluczenia społecznego i bezdomności. Uczestnicy seminarium mieli okazję do wysłuchania wieloletnich praktyków w dziedzinie niesienia pomocy osobom w kryzysie. Listopadowe seminarium ujawniło wielką potrzebę spotkań, wymiany doświadczeń, budowania społeczności, a także wiedzy i rozwoju.
Dzięki badaniu opinii po pierwszym seminarium dowiedzieliśmy się jakie tematy są najbardziej istotne – komunikacja interpersonalna i kryzys jako problem, a jednocześnie szansa. Tak powstał program drugiego seminarium i decyzja o innej formie tej edycji.
Przez 2 dni uczestnicy (prawie 50 osób z 18 Caritas diecezjalnych) pracowali w grupach pod opieką prowadzących zajęcia: Urszuli Rudzkiej-Stankiewicz oraz Marcina Kurnika i Magdy Buczkowskiej. Forma warsztatów, uzupełnionych informacjami merytorycznymi i praktycznymi, okazała się strzałem w dziesiątkę i pokazała jak bardzo potrzebne są takie spotkania, rozmowy, dyskusje, świadomość wspólnych wyzwań i wartość wymiany doświadczeń oraz bliskiej współpracy.
Tematy z obszaru komunikacji dotyczyły m.in. modeli komunikacji, błędów poznawczych (model SCARF), które wpływają na naszą interpretację sytuacji, źródeł nieporozumień i budowania zaufania jako podstawy współpracy (model BRAVING). W panelu dotyczącym kryzysu dowiedzieliśmy się czym jest kryzys, jakie są jego etapy, jak kryzys wpływa na ludzi i organizację. Uczestnicy uczyli się od siebie wzajemnie jak budować strategie reagowania na kryzys. Kolejne panele dotyczyły budowania odporności zespołu i lidera oraz relacji z podopiecznymi, jak być skutecznym bez dominacji.
Prowadzący szczególny nacisk położyli m.in. na temat wytchnienia i odpoczynku jako niezbędnych narzędzi zapobiegania wypaleniu zawodowemu.
Wiemy już, że takie spotkanie są nie tylko potrzebne, ale przede wszystkim koniecznie. W planach mamy więc kolejne (jesień 2025), a w międzyczasie kontynuujemy superwizje online dla pracowników i pozostajemy w kontakcie.