W dniach 28-30 października odbyła się trzecia już edycja seminarium warsztatowego „Jak pomagać mądrze, z sercem i nie ulec wypaleniu”. Podobnie jak dwa poprzednie spotkania miało ono miejsce w gościnnym Centrum Okopowa przy Caritas Polska w Warszawie. Adresatami są pracownicy Caritas diecezjalnych, którzy pracują w szczególnie trudnym i narażonym na psychiczne i emocjonalne wypalenie obszarze pomocy – osobom wykluczonym społecznie, uzależnionym i często zaburzonym.
Pierwsze Seminarium z tego cyklu zostało zorganizowane przez Caritas Polska w listopadzie 2024 r. i zgromadziło ponad 50 uczestniczek i uczestników z kilkunastu diecezji w Polsce. Udało się wtedy również zgromadzić ekspertów z wielu pokrewnych dziedzin, którzy ukazywali, że działania pomocowe prowadzone przez Caritas w Polsce mają charakter wielodyscyplinarny i wymagają od pracowników starań, które narażają ich na wyczerpanie i stres, co rzutuje także na ich życie prywatne. Sukces pierwszej edycji oraz zainteresowanie ze strony uczestników ich kontynuacją spowodowały, że pod tym samym hasłem odbyło się w marcu 2025 r następne dwudniowe spotkanie, tym razem poświęcone było ono komunikacji interpersonalnej i zarządzaniu kryzysem. Wzięło w nim udział również ponad 40 uczestników z różnych stron Polski.
Emocje, które niosą
Wzrost zainteresowania, a nawet wdzięczność okazywana przez uczestniczących za taką formę pomocy, której bezpośrednimi beneficjentami są już nie osoby bezdomne i wykluczone społecznie, ale osoby starające się jak najlepiej im pomóc, spowodował, że zespół organizatorów w Dziale Krajowym podjął trud zorganizowania kolejnego spotkania warsztatowego. Tym razem było ono poświęcone pogłębieniu walki z wypaleniem zawodowym pracowników, przy zachowaniu empatii i wychodzeniu naprzeciw potrzebom beneficjentów.
Najnowsze spotkanie w formie warsztatów odbyło się w dniach 28/29 października pod hasłem: „Emocje, które niosą. Praca z emocjami w organizacjach pomocowych.” Podobnie jak poprzednie edycje, prowadziła je w żywy i przyjacielski sposób para wytrawnych trenerów i coachów Marcin Kurnik i Magdalena Buczkowska. Marcin Kurnik prowadzi już od jakiegoś czasu superwizje online dla pracowników Caritas Diecezjalnych z obszaru pomocy osobom wykluczonych i doskonale orientuje się w specyfice tej pięknej, ale trudnej pracy.
W październikowym spotkaniu uczestniczyło ponad 40 osób z różnych ośrodków Caritas w Polsce, w większości kobiet, które ponoszą najcięższe konsekwencje emocjonalnego i psychicznego obciążenia pracą w bezpośrednim kontakcie z ludźmi nie radzącymi sobie z życiowymi traumami i kryzysami.
Żywe świadectwo i radość spotkania
Jedną z satysfakcji, jaką mieli organizatorzy i prowadzący zajęcia, była wspaniała atmosfera i radość spotkania, a także żywe świadectwa jakimi dzielili się uczestnicy. Oprócz wartości merytorycznych, przydatnych w życiu pracowników Caritas w Polsce, widać jak bardzo brakowało możliwości osobistego spotkania, wymiany doświadczeń i wzajemnego poznania się przy okazji tego typu szkoleń. Z radością obserwujemy, że do pracowników coraz częściej dołączają ich bezpośredni przełożeni, w tym dyrektorzy biur Caritas.
Specjalne podziękowania należą się kierownictwu i pracownikom Centrum Okopowa za serdeczne przyjęcie gości i dbałość o najdrobniejsze szczegóły zakwaterowania i wyżywienia, tak aby dwa dni intensywnych warsztatów były także odpoczynkiem i odreagowaniem napięć u wielu przyjezdnych.
















