Podczas pierwszej edycji Akademii Caritas zobaczyliśmy, że potrzeba nie tylko informować i edukować wolontariuszy, ale ważne jest, byśmy też precyzowali, jak zarządzać naszym potencjałem – wyjaśnia ks. Roda, dyrektor koszalińskiego Caritasu.
Jednym ze sposobów skutecznego działania jest zdobywanie funduszy na cele charytatywne, czyli fundraising. W warsztatach poświęconych temu tematowi Beata Gorkowienko, wolontariuszka Caritas ze Złocieńca, wyjaśniała słuchaczom, jak należy przeprowadzić rozmowę, której celem jest pozyskanie sponsora. Masz 30 sekund, czyli tyle, przez ile winda zjedzie z góry na dół na to, by przedstawić się, powiedzieć kim jest osoba, do której trafi wsparcie, jakie ma potrzeby, co daje nasz pomysł, co nas wyróżnia, jaka jest konkurencja i jakie są korzyści dla samego darczyńcy – tłumaczyła. Musimy w krótkim czasie przekonać sponsora, że dzieląc się z nami swoimi pieniędzmi, zmieni świat na lepsze.
Ks. Roda cieszy się z udziału młodzieży z Politechniki w warsztatach: Studenci z kierunków resocjalizacyjnych i pedagogicznych już wspomagają nas w Centrum Kryzysowym, co jest obopólną korzyścią, bo także oni są zainteresowani w odbyciu ciekawych i rozwijających praktyk – wyjaśnia. A to, jego zdaniem, kluczowe dla tegorocznych planów Akademii: zdobyć dobrze przygotowanych wolontariuszy. W tej edycji chcemy poprzez spotkania nt. wolontariatu zbudować kapitał ludzki, na którym jako diecezjalna Caritas będziemy mogli polegać – mówi. Potrzebujemy pomocy w naszych placówkach i chcemy się przygotować zarówno przez spotkania teoretyczne, jak i podjęcie konkretnych zadań charytatywnych.
Chodzi głównie o wsparcie Domu Samotnej Matki w Koszalinie, Centrum Kryzysowego dla Kobiet i Kobiet z Dziećmi, świetlicy środowiskowej dla dzieci oraz świetlicy seniora, działających przy centrali Caritas.
Kolejne spotkanie Akademii Caritas odbędzie się 16 stycznia.
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Matejek