Ponad 1,7 tys. pluszowych misiów trafiło do organizacji wspierających dzieci. Na pomysł zbiórki i redystrybucji pluszaków wpadli młodzi uczestnicy realizowanego przez Caritas Polska projektu „Czas na młodzież 2019”.
W projekcie, finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), biorą udział osoby w wieku 15–29 lat, chcące nauczyć się tworzenia i zarządzania projektami społecznymi. To młodzi ludzie, dla których ważne są działania na rzecz potrzebujących, rozwoju wolontariatu, ekologii. Pod koniec ubiegłego roku, zainspirowani obchodzonym 25 listopada Dniem Pluszowego Misia, postanowili przeprowadzić akcję społeczną, mającej na celu redystrybucję pluszowych zabawek – tak, aby trafiły one do dzieci, które ich potrzebują.
– W okresie przedświątecznym ludzie bardzo chętnie się dzielą. Przed przeprowadzeniem akcji kontaktowaliśmy się ze szpitalami i domami dziecka, które informowały, że ich magazyny są wypełnione pluszowymi misiami. Zdecydowaliśmy więc, że naszą grupą docelową będą organizacje, fundacje, stowarzyszenia, które wspierają dzieci. U nich potrzeba otrzymania pluszowych zabawek była ogromna, kilkukrotnie słyszeliśmy od przedstawicieli różnych stowarzyszeń słowa „z nieba nam spadliście”, „właśnie tego potrzebowaliśmy” czy „ratujecie nam akcję”. To pokazuje, że ludzie najczęściej dzielą się zabawkami z domami dziecka lub szpitalami, zapominając o małych organizacjach – uważa Jakub Matla, animator Centrum Młodzieżowej Aktywności, utworzonego w ramach projektu.
Celem projektu „Czas na młodzież 2019” jest podniesienie kompetencji społecznych osób biorących w nim udział. Dlatego „akcja miś” rozpoczęła się od zaznajomienia uczestników z wymogami formalnymi przeprowadzenia zbiórki. Następnie utworzony został komitet społeczny, składający się z uczestników i uczestniczek projektu, który złożył wniosek do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o założenie zbiórki publicznej. Zbiórka otrzymała numer 2019/5020/KS.
Kolejną fazą przedsięwzięcia było rozpoczęcie zbiórki pluszaków. Komitet społeczny zdecydował się na współpracę ze szkołami, przedszkolami, firmami, bibliotekami i urzędami. Zainteresowanie akcją było ogromne, wydarzenie promujące zbiórkę na Facebooku zostało wyświetlone kilkadziesiąt tysięcy razy. Na potrzeby akcji wolontariusze i wolontariuszki wynajęli samochód dostawczy. Instytucje i osoby prywatne zaczęły też dostarczać zabawki do Centrum Młodzieżowej Aktywności przy ulicy Kawęczyńskiej 16/40,41,42 w Warszawie.
– Zebraliśmy tak dużo misiów, że organizacje, z którymi byliśmy umówieni, nie były wstanie ich wszystkich „wchłonąć” – mówi ze śmiechem Mateusz, jeden z uczestników projektu. Komitet społeczny rozpoczął intensywne poszukiwania kolejnych podmiotów, które pracują na rzecz dzieci. Ostatecznie dary zostały przekazane kilkunastu instytucjom, wśród nich były m.in.: Oratorium im. Św. Jana Bosko w Warszawie, Fundacja Będziem Polakami, Centrum Praw Kobiet w Żyrardowie, Stowarzyszenie Serduszko dla Dzieci, Stowarzyszenie Otwarte Drzwi, Fundacja Mam Marzenie, Akademickie Centrum Wsparcia z Lublina, przedszkole przy ul. Wołomińskiej w Warszawie, Fundacja Dar Pocztowy, Święta bez taty. Ostatnie pluszaki zostały odebrane w styczniu.
– Akcja była bardzo potrzebna. Pluszowe zabawki dostały „drugie życie”, więc zrobiliśmy coś dobrego nie tylko dla dzieci ale również dla środowiska naturalnego – uważa Michał, jeden z wolontariuszy zaangażowanych w akcję.
Podsumowując, organizatorom udało się uszczęśliwić blisko dwa tysiące dzieci, zarówno z Polski jak i z zagranicy. A uczestnicy i uczestniczki akcji nauczyli się zgłaszać i rozliczać zbiórkę publiczną, weryfikować jej założenia oraz współpracować ze szkołami i instytucjami.