Ponad 80 proc. ankietowanych uczestników programu „Na codzienne zakupy” uważa, że ma on istotny wpływ na poprawę jakości ich życia. Dopasowanie wsparcia do indywidualnych potrzeb oraz jego dyskretny charakter – to zalety programu doceniane przez seniorów biorących w nim udział.
Istotą programu jest sfinansowanie seniorom zakupów o wartości 100-150 zł miesięcznie za pomocą przekazanych im kart przedpłaconych, którymi mogą płacić za wybrane produkty w sklepach sieci Biedronka. Pomoc w tej formie otrzymuje w tym roku 10 tys. osób. Beneficjentów programu wskazały diecezjalne Caritas, doskonale zorientowane w potrzebach seniorów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i zdrowotnej.
Więcej na żywność, leki i rachunki
Pieniądze, które pozostają do dyspozycji seniorów dzięki zwiększeniu ich domowych budżetów za sprawą udziału w programie, są przeznaczane głównie na zakup żywności i leków. Niemal jedna trzecia beneficjentów może dzięki nim opłacić rachunki lub kupić opał. Tak wynika z badania opinii uczestników programu, przeprowadzonego na przełomie września i października przez Fundację Biedronki w porozumieniu z Caritas i przy wsparciu Ipsos. Ankietowani odpowiadali również na pytania dotyczące problemów, z jakimi zmagają się na co dzień. Najczęstszym życiowym problemem wskazywanym przez nich była ciężka choroba lub znaczna niepełnosprawność (71 proc. odpowiedzi), ponad jedna trzecia pytanych wymieniła ubóstwo. Samotność i niedożywienie dotykają 30 i 33 proc. biorących udział w badaniu. Swoją sytuację życiową jako trudną lub bardzo trudną określiła ponad połowa ankietowanych.
– To pokazuje, że program adresowany jest do grupy bardzo potrzebującej wsparcia, że jest potrzebny i przynosi pozytywne, wymierne rezultaty – komentuje wyniki badania Małgorzata Jarszewska z Caritas Polska, koordynatorka pomocy żywnościowej.
Wreszcie nie trzeba pożyczać
Ocenę specjalistki Caritas Polska potwierdzają wypowiedzi seniorów poproszonych o opinię na temat programu. „Coś potrzeba, idę i kupuję – nie muszę pożyczać pieniędzy.” „Przy niskiej emeryturze jest to sytuacja dla mnie bardzo dobra. Mogę kupić owoce, warzywa, ryby – to, na co wcześniej nie było mnie stać.” „Jest to bardzo dobra rzecz dla takich ludzi jak my, którym zawsze do końca miesiąca brakowało. Dzięki tej karcie nie brakuje nam do końca miesiąca” – to tylko niektóre z zebranych przez ankieterów komentarzy uczestników programu. Oprócz materialnego wymiaru pomocy seniorzy doceniają także jej formę. „Dzięki karcie można wybrać produkty, które są najbardziej potrzebne. Ważne, że jest to anonimowe” – powiedziała jedna z ankietowanych. Anonimowość jako zaletę programu wskazało 70 proc. badanych.
Z pomocą wolontariusza
Kartą „Na codzienne zakupy” można zapłacić za produkty spożywcze, chemię gospodarczą, środki czystości i artykuły higieny osobistej. Seniorzy objęci programem mogą skorzystać z pomocy wolontariuszy Caritas, np. podczas robienia zakupów. I choć nie wszyscy uczestnicy projektu kontaktują się z wolontariuszami, to wśród tych, którzy taki kontakt utrzymują, aż 84 proc. uważa, że wolontariusz jest im potrzebny.
– To forma kontaktu z drugim człowiekiem, szczególnie ważna dla osób samotnych. Jeszcze większego znaczenia nabiera w dobie pandemii – podkreśla Małgorzata Jarszewska.
Obecna, trzecia już edycja programu „Na codzienne zakupy”, jest realizowana od kwietnia 2020 do stycznia 2021 roku przez Caritas Polska we współpracy z Fundacją Biedronki. Wartość pomocy udzielonej w jej ramach to 15 mln złotych.