Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa ustanowiła 29 września Światowym Dniem Świadomości Strat i Marnowania Żywności. Caritas w programach pomocy żywnościowej wspiera potrzebujących, a jednocześnie zapobiega marnowaniu żywności i pokazuje jak być odpowiedzialnym za środowisko, które nas otacza.
Do przeciwdziałania marnowaniu żywności przyczynia się m.in. program „Spiżarnia Caritas”, który realizujemy ze sklepami różnych sieci handlowych. Polega on na przekazywaniu osobom potrzebującym pełnowartościowych produktów spożywczych wycofanych ze sprzedaży w sklepach.
Tysiące ton uratowane
Żywność odbierana codziennie ze sklepów, jak też pochodząca z cyklicznych zbiórek organizowanych pod hasłem „Tak! Pomagam”, trafia w postaci paczek lub posiłków do najbardziej potrzebujących, za pośrednictwem wolontariuszy Caritas w całym kraju. W 2020 roku w ramach programu Spiżarnia Caritas odebraliśmy ze sklepów i przekazaliśmy potrzebującym ponad 6,6 tys. ton żywności o wartości ponad 83,5 mln zł. Wsparcie żywnościowe w ubiegłym roku otrzymało w tym programie ponad 60 tys. osób.
Jak wynika z danych publikowanych przez Instytut Ochrony Środowiska, w Polsce marnuje się rocznie prawie 5 milionów ton żywności na. Straty są ponoszone od etapu produkcji, poprzez sprzedaż, aż po gospodarstwa domowe. W ubiegłym roku w ramach ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności po raz pierwszy odbyły się wspólne kampanie informacyjno-edukacyjne sieci handlowych i organizacji pożytku publicznego. Tegoroczne kampanie sieci handlowych współpracujących w ramach programu Spiżarnia Caritas właśnie ruszyły. Uwrażliwiają klientów na problem marnowania żywności, pokazują, jaki wpływ na środowisko mają ich codzienne wybory. Uczą też mądrego gospodarowania żywnością. A o tym, że jest to prawdziwa sztuka, przypominają kampanie – „Możemy kupować mądrze” sieci Carrefour oraz „Sztuka niemarnowania” Lidla.
Planuj, przechowuj, podziel się
Planowanie zakupów, sprawdzanie na etykietach terminów przydatności produktów, odpowiednie przechowywanie, czy dzielenie się z innymi – to niektóre ze sposobów zapobiegania marnowaniu żywności. Na brak racjonalnego planowania zakupów jako częstą przyczynę marnowania żywności, wskazuje także Kaufland, w swojej kampanii pod nazwą „Marnowanie? Nie mam w planie!”
„Konserwowanie to z kolei sposób na to, aby świeże produkty, jeżeli nie spożyjemy ich od razu, zostały z nami na dłużej. Do najbardziej popularnych metod konserwowania należą mrożenie oraz suszenie, kiszenie, które ma zastosowanie dla wielu warzyw i owoców, marynowanie oraz peklowanie” – podpowiada natomiast w swojej kampanii Lidl.
Bądź kuchennym artystą
Sieci dopingują także do kreatywności podczas przygotowywania posiłków. Zanim wyrzucimy jakikolwiek składnik lub resztki produktu, warto zastanowić się, czy można je jeszcze przetworzyć, np. przyrządzić, według prostego przepisu, chipsy z obierek po ziemniakach. W kampanii „Sztuka niemarnowania” Lidl Polska zachęca wszystkich klientów do bycia artystami i uprawiania sztuki kulinarnej w duchu zero waste. Sieć przygotowała nawet specjalny e-book z przepisami na dania przygotowane z resztek i bez resztek: https://www.lidl.pl/l/pl/gazetki/e-book-kuchnialidla-gotuj-w-rytmie-no-waste/view/flyer/page/1. Pomysły na mądre wykorzystywanie jedzenia zaprezentuje 1 października Kaufland, podczas pokazu kulinarnego (instagram) z Janem Kuroniem. Znany kucharz ugotuje danie z resztek ziemniaków, pieczywa, warzyw czy wędlin – produktów, które najczęściej marnujemy w kuchni.
Odpowiedzialni przedsiębiorcy
Jeszcze przez miesiąc trwać będzie rozpoczęty we wrześniu cykl webinarów kampanii społecznej „Szanujemy, nie marnujemy!” poruszających różnorodne tematy dotyczące niemarnowania żywności, organizowany dla przedsiębiorców grupy Eurocash w ramach Akademii Umiejętności. Przygotowany na potrzeby kampanii e-book zawiera różnorodne materiały ekspertów. Pokazuje społeczny, prawny, praktyczny i światopoglądowy wymiar niemarnowania żywności, podpowiada jak prowadzić swój biznes zgodnie z zasadami odpowiedzialności społecznej i jak mądrze pomagać.
Caritas gorąco wspiera wszystkie te inicjatywy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami na stronach naszych partnerów:
https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/jak-nie-marnowac
https://www.carrefour.pl/lp-jak-nie-marnowac-zywnosci
Fot. Pixabay