Sery, miody, dżemy, herbaty i pieczywo – to produkty, których można było skosztować podczas spotkania zorganizowanego 27 listopada w Alaverdi, sercu regionu Kachetii we wschodniej Gruzji. Dzień Promocji Sera był jednym z efektów realizacji projektu Caritas i organizacji BRIDGE, wspierającego małych gruzińskich producentów żywności.
Słynne sery guda i hogi, wyrabiane w Tuszetii, a także popularny w całym kraju słony sulguni i wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO, wyglądający jak upleciony z cienkich nitek tenili, a także wiele innych – a każdy z nich kusi niepowtarzalnym smakiem uzyskanym dzięki produkcji prowadzonej tradycyjnymi metodami, według znanych od stuleci przepisów. W świecie zdominowanym przez masową produkcję taniej, niezdrowej żywności, w którym coraz większą popularność zyskują smaczne, ekologiczne produkty, takie specjały jak gruzińskie sery powinny pozwolić poczuć smak sukcesu swoim producentom. Aby tak się stało potrzebne są jednak nie tylko przekazywane z pokolenia na pokolenie wiedza i umiejętności, ale także m.in. skuteczna promocja i zachowanie współczesnych standardów produkcji. I właśnie połączeniu tradycji z wdrożeniem nowoczesnych metod działania stosowanych na rynku spożywczym służy projekt realizowany w Gruzji przez BRIDGE i Caritas Polska przy wsparciu polskiego MSZ.
Promocja, edukacja, rozwój
– Jednym z jego celów jest wspieranie lokalnych rolników w budowaniu postaw przedsiębiorczości i w implementacji standardów w produkcji sera. Takie spotkania są ważne nie tylko dla promocji wyrobów. Mają też znaczenie dla podejmowania inicjatyw w takich obszarach jak edukowanie w zakresie standardów produkcji, budowanie sieci producenckich czy wspieranie grup szczególnie narażonych na wykluczenie społeczne, takich jak kobiety czy mniejszości etniczne – wyjaśnia Katarzyna Matej z Caritas Polska.
W spotkaniu w Alaverdi wzięło udział siedmiu lokalnych producentów serów, którzy sprzedawali swoje wyroby opowiadając klientom o tym, jak powstają. Pojawili się również inni wystawcy lokalnych i naturalnych produktów przygotowywanych w regionie – miodów, dżemów, chleba czy herbaty. Trwająca pandemia COVID-19 do niedawana uniemożliwiała tego typu interakcje, dlatego za możliwość udziału w spotkaniu wdzięczni byli zarówno wystawcy, jak i odwiedzający stoiska. Poza degustacją i możliwością zakupu produktów prosto od rolników, na gości czekały też inne atrakcje: pokaz robienia popularnego słodkiego przysmaku czurczchela, występ zespołu grającego tradycyjną muzykę gruzińską oraz pokaz produkcji serów sulguni i tenili. Warsztat odsłonił nie tylko tajniki tradycyjnego wyrobu sera, ale też pokazał, jak w całym procesie zachować standardy bezpieczeństwa produkcji żywności.
Bogactwo lokalnych tradycji
– Takie wydarzenia są bardzo cenne, szczególnie dla lokalnych producentów. Pokazują jak można lepiej przygotować swoje produkty, a dzięki temu otwierają drzwi do szerszych niż tylko lokalne rynków zbytu. Dzięki wsparciu organizacji takich jak Caritas Polska i BRIDGE, rolnicy mają szansę skorzystać z potrzebnej im edukacji – mówi Ana Mikadze-Chikvaidze, etnografka sera, która prowadziła warsztat.
Ważnymi elementami spotkania były popularyzacja wiedzy i budowanie networkingu wśród rolników. Na co dzień pojedynczy producenci nie mają okazji do poznania dobrych praktyk swoich kolegów po fachu, a dzięki podobnym wydarzeniom mogą podzielić się doświadczeniami.
– Różnorodność odmian sera produkowanego przez lokalnych rolników w regionie Achmety jest ogromna, w skali całego kraju to prawdziwe bogactwo. Dzisiejsze wydarzenie jest początkiem szerszej promocji projektu, który możemy realizować dzięki wsparciu finansowemu z programu Polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Polska Pomoc, bardzo za to dziękujemy. Kolejne działania w projekcie skupią się na edukacji producentów sera, tak, aby ich wyroby spełniały najwyższe standardy – zapowiada Nino Kareli, szefowa BRIDGE i organizatorka spotkania w Alaverdi.
Projekt Wsparcie i promocja lokalnej przedsiębiorczości oraz jakości produkcji sera w gminie Achmeta, region Kachetia, Gruzja będzie realizowany przez 2 lata. W ramach przedsięwzięcia prowadzone będą cykliczne spotkania z wybranymi do projektu beneficjentami, poświęcone takim zagadnieniom jak bezpieczeństwo i higiena produkcji, promocja i marketing sprzedaży sera oraz efektywne prowadzenie działalności gospodarczej. Powstanie też certyfikowany szlak sera dla regionu Kachetii, pod patronatem Departamentu Turystyki gruzińskiego Ministerstwa Kultury.
Projekt „Wsparcie i promocja lokalnej przedsiębiorczości oraz jakości produkcji sera w gminie Achmeta, region Kachetia, Gruzja” jest współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Publikacja wyraża wyłącznie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.