Osamotnienie, brak więzi z bliskimi i poczucia własnej wartości to problemy, z którymi borykają się młodzi ludzie, a które spotęgowała pandemia. Coraz częściej skutkują one podejmowaniem zachowań ryzykownych, a nawet prób samobójczych. Caritas Polska wraz z Caritas diecezjalnymi wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom, oferując opiekunom narzędzia i wskazówki do pracy z młodzieżą. Elementem tych działań jest cykl warsztatów dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas finansowanych z projektu MEiN „Dobra jest więcej – szkolny wolontariat”.
W sobotę, 15 października, w nowym biurze wolontariatu Caritas Archidiecezji Poznańskiej przy ul. Przemysłowej, psychoterapeutka i terapeutka psychosomatyczna Joanna Kęcińska przeprowadziła szkolenia dotyczące regulacji i samoregulacji u dzieci i dorosłych. Były one podzielone na część poświęconą ćwiczeniom praktycznym z technik obrazowania uczuć i emocji z wykorzystaniem kart Dixit oraz część wykładową.
Uczestnicy dowiedzieli się, jak działa nasz układ nerwowy i jak ważne jest dbanie o swoje własne zasoby oraz jak należy to robić, zanim zaczniemy pomagać innym. Opiekunowie SKC zapoznali się również ze statystykami dotyczącymi zaburzeń psychicznych i samobójstw wśród nastolatków. Był także czas na integrację opiekunów przy wspólnym posiłku i wymianę cennych doświadczeń osób działających w wolontariacie.
W drugiej części warsztatów uczestnicy wykonywali ćwiczenia praktyczne z zakresu samoregulacji, doświadczania bodźców sensorycznych i obserwacji własnej reakcji, kiedy bodźce szybko się zmieniają. Uczestnicy warsztatów wyszli z nich bogatsi o wiedzę na temat własnych zasobów, a także z nowymi narzędziami pozwalającymi dokonywać regulacji u siebie i nastolatków, z którymi pracują.
Równie ciekawe warsztaty odbyły się 17 października w Caritas Diecezji Bydgoskiej. Poświęcone były diagnozowaniu potrzeb w zakresie planowania działań wolontariackich. Spotkanie podzielone zostało na trzy bloki.
W pierwszej części prowadząca szkolenie Ewa Kluszczyńska, doświadczona trenerka Korpusu Solidarności, poprosiła opiekunów o przemyślenia, skąd czerpać inspiracje do działań wolontariackich i jak weryfikować ich skuteczność.
W drugim i trzecim bloku zajęciowym uczestnicy mieli okazję omówić wszystkie elementy projektu krok po kroku. Uczyli się, jak zyskiwać fundusze, jak pracować z wolontariuszami oraz jak zaplanowane działania wolontariackie wprowadzić w życie.
Oprócz bloków szkoleniowych, które stanowiły najważniejszy element spotkania, był również czas na rozmowy, dzielenie się doświadczeniami związanymi ze Szkolnymi Kołami Caritas oraz wymianę pomysłów.
Przed nami warsztaty w kolejnych diecezjach.