Tornister Pełen Uśmiechów, Wakacyjna Akcja Caritas, turnusy wytchnieniowe dla małych uchodźców – to tylko niektóre projekty Caritas wspierane przez Mastercard. W minionym roku firma ufundowała ponad 100 tornistrów szkolnych wraz z wyposażeniem oraz letnie kolonie i wycieczki dla ponad 400 niepełnosprawnych dzieci z Polski i Ukrainy. W 2023 roku firma sfinansowała również dwumiesięczny pobyt w Polsce blisko 200 dzieci ukraińskich pozostających pod opieką pieczy zastępczej. Rozmawiamy z Bartoszem Ciołkowskim, dyrektorem generalnym Mastercard Europe na Europę Południowo-Wschodnią.
Katarzyna Nowińska (Caritas Polska): Dlaczego dobrostan dzieci jest tak bliski Mastercard? Jak pomoc dzieciom wpisuje się w misję Państwa firmy?
Bartosz Ciołkowski (Mastercard Europe): Tornister Pełen Uśmiechów to oddolna akcja pracowników Mastercard, którzy już od kilku lat z własnych pieniędzy finansują wyprawki szkolne dla dzieci. Coroczne przygotowywanie wyprawek stało się niemal naszą firmową tradycją, którą pielęgnujemy z radością, gdyż bezpośrednie angażowanie się w niesienie pomocy przynosi największą satysfakcję.
W Mastercard zależy nam na tym, aby działania charytatywne kierować do tych osób, które aktualnie najbardziej potrzebują wsparcia. Dlatego nasze inicjatywy często adresowane są do dzieci, a od zeszłego roku również do uchodźców z Ukrainy. Od lutego 2022 r. ponad 6 milionów uchodźców przekroczyło polsko-ukraińską granicę, wielu z nich pozostało w Polsce. Znaczna część osób, które przybyły do naszego kraju, to kobiety i dzieci poszukujące schronienia przed wojną i miejsca do zbudowania życia na nowo. Mastercard Center for Inclusive Growth współpracuje z Caritas, by wspierać dobrostan ukraińskich dzieci, które musiały opuścić swój kraj. W tym celu, w ramach Mastercard Impact Fund przekazaliśmy Caritas Polska grant w wysokości 400 000 dolarów. Środki te zostały przeznaczone na dofinansowania do letniego wypoczynku dla dzieci na terenie całej Polski, zapewnienie wyżywienia, zakwaterowania i wsparcia edukacyjnego oraz sfinansowania wyprawek szkolnych. Mamy nadzieję, że dzięki tej współpracy, uda nam się zapewnić choć odrobinę stabilności dzieciom z ukraińskich rodzin, które zostały wyrwane ze swoich domów i zmuszone do ucieczki. Chcielibyśmy, aby miały możliwość kontynuowania nauki i rozwijania swoich zainteresowań czy umiejętności i pomimo wszystko mogły być po prostu dziećmi.
Jakie inne cele pomocowe realizowali Państwo z Caritas?
W Mastercard wierzymy, że pomaganie jest bezcenne i daje dużo satysfakcji, dlatego z radością i entuzjazmem włączamy się w wiele projektów, zwłaszcza tych w których technologia może służyć dobroczynności. W końcu naszą misją jest budowanie bardziej inkluzywnej i zrównoważonej gospodarki cyfrowej. Polski oddział Mastercard został już kilkukrotnie wyróżniony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu za działania realizowane w Polsce. Obszary naszego wsparcia obejmują m.in. działalność charytatywną i wolontaryjną dla społeczności, na rzecz ochrony środowiska oraz wyrównywania szans.
Wiele projektów realizujemy wspólnie z Caritas Polska – np. w 2022 r. zorganizowaliśmy akcję „Podaruj dziecku książkę – dodaj mu skrzydeł”. To również oddolna inicjatywa naszych pracowników, którzy bezpośrednio zaangażowali się w tworzenie małej biblioteczki dla dzieci z ośrodków terapeutycznych i domów dziecka. Książki, które znalazły się na naszej liście nie były przypadkowe – chcieliśmy, aby inspirowały, edukowały i pomagały w rozwoju zainteresowań, tak aby mały czytelnik mógł przeżyć z lekturą bezcenne chwile.
W 2020 r. wprowadziliśmy z Caritas Polska datkomaty – to innowacyjne urządzenia pozwalające na szybkie i wygodne przekazanie donacji na wybrany cel charytatywny Caritas w formie zbliżeniowej – kartą, telefonem lub dowolnym urządzeniem mobilnym z funkcją płatności. Datkomaty pojawiły się w popularnych lokalizacjach w Polsce np. na dworcach, lotniskach czy w kościołach i odpowiadają na potrzeby konsumentów, którzy mogą w wygodny, bezgotówkowy sposób wesprzeć wybraną charytatywną zbiórkę. Dodatkowo, mamy możliwość zmiany lub dodania nowego celu zbiórki, co oznacza, że gdy tylko pojawi się potrzeba zebrania funduszy na konkretny cel (np. pomoc uchodźcom z Ukrainy), możemy łatwo i szybko wprowadzić go do urządzenia. Datkomaty to kolejny przykład tego, w jaki sposób można efektywnie wykorzystać technologię, aby mogła służyć dobroczynności i społeczeństwu.
Jakie jeszcze projekty wdrażają Państwo w ramach udostępniania technologii społeczeństwu?
Mastercard w swoich działaniach kieruje się zasadą „data for good” – dążymy do tego, aby jak najefektywniej wykorzystać dostępne nam dane i technologie, po to aby mogły przysłużyć się celom społecznym. Przykładem takich projektów jest np. platforma KiedyDoSklepu.pl – narzędzie online, które powstało w czasie pierwszej fali pandemii Covid-19, pokazuje natężenie ruchu w pobliskich sklepach spożywczych. Dzięki temu, umożliwia planowanie wygodnych i bezpiecznych zakupów, z większym prawdopodobieństwem uniknięcia tłoku i kolejek w sklepie.
Kolejne wdrożenie Mastercard to platforma GdzieZamieszkac.com, która powstała jako odpowiedź na problemy przybywających do Polski uchodźców z Ukrainy, którzy w wyniku wojny szukają w Polsce nowego miejsca do zamieszkania. Platforma analizuje aktualne dane i prezentuje koszty życia w danym mieście oraz możliwości zarobkowe, dzięki czemu pozwala uchodźcom jak i osobom zainteresowanym przeprowadzką, podjąć świadomą decyzję na temat wyboru miejsca zamieszkania. Narzędzie jest przykładem tego jak we właściwy i efektywny sposób połączyć kompetencje analizy danych z wykorzystaniem technologii. Jest również odpowiedzią na aktualne problemy i wyzwania społeczne. Finalnie, może nie tylko pozytywnie wpłynąć na sytuację życiową pojedynczych osób, ale również stać się impulsem do zmian i większej stabilizacji sytuacji społecznej.
Uruchomienie platformy GdzieZamieszkac.com to przykład jednego z wielu sposobów wspierania uchodźców z Ukrainy przez Mastercard. Ministerstwo Transformacji Cyfrowej Ukrainy, polskie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa we współpracy z Mastercard uruchomiły w Warszawie, przy ul. Bagatela 12, Centrum wsparcia Diia.Business, które dostarcza ukraińskim przedsiębiorczyniom i przedsiębiorcom wszelkich informacji niezbędnych do otwarcia lub przeniesienia ich firm do Polski. Dodatkowo, w maju 2022 roku Mastercard przekazał darowiznę w wysokości 1,5 mln USD na rzecz programu Fundacji Impact „Odbudowa ukraińskich firm – przedsiębiorcze kobiety „, aby umożliwić kobietom z Ukrainy założenie firmy lub ponowne rozpoczęcie kariery zawodowej w Polsce.
Wartym uwagi autorskim programem Mastercard jest również edukacyjny projekt Girls4Tech, realizowany nie tylko w Polsce, lecz także w wielu krajach na świecie. Działa na zasadzie wolontariatu pracowniczego. Program kierowany jest do dziewcząt w wieku od 9 do 13 lat, a jego celem jest motywowanie do nauki przedmiotów ścisłych i obalanie mitu, że jest to obszar do rozwoju przede wszystkim dla chłopców. Od czasu uruchomienia projektu w 2014 r. Mastercard zorganizował ponad 100 edycji wydarzenia w 17 krajach, docierając do ponad 30 tysięcy dziewcząt. W tym czasie 1700 pracowników firmy zostało wolontariuszami projektu. W Polsce do tej pory odbyły się dwie edycje, w których wzięło udział 120 dziewcząt przy wsparciu kilkudziesięciu wolontariuszy – pracowników Mastercard.
Od trzech lat organizują Państwo wraz z Caritas Polska spotkania edukacyjno-motywacyjne dla dzieci i młodzieży. Ich celem jest zaprezentowanie młodym ludziom różnych możliwości pracy zawodowej w przyszłości i potencjalnych ścieżek kariery. Udział w tych wydarzeniach to szansa na poznanie danej firmy od wewnątrz, porozmawiania z pracownikami i kadrą menadżerską. Jak oceniają Państwo ten projekt?
W 2020 r. zorganizowaliśmy pierwsze spotkanie z podopiecznymi fundacji Caritas, którzy są objęci wsparciem w ramach programu „Skrzydła”. Dzieci i młodzież przyjechały do naszego biura w Warszawie, aby poznać naszą firmę, zwiedzić stolicę Polski, odwiedzić Centrum Nauki Kopernik i zanurzyć się w refleksjach na temat własnej przyszłości. Mieliśmy okazje osobiście poznać wspaniałych, zaangażowanych młodych ludzi, którzy poszukują pomysłu na siebie i swoją karierę zawodową. Nasi goście natomiast mogli posłuchać inspirujących historii naszych pracowników i dowiedzieć się, że droga do sukcesu okupiona jest ciężką pracą, ale daje też ogromną satysfakcję. Chcieliśmy pokazać im, że warto marzyć, warto nad sobą pracować, rozwijać się i edukować na każdym kroku, a dzięki temu nasze cele i marzenia będą w zasięgu ręki.
Podobne spotkania powtórzyliśmy w 2021 i w 2022 r., jednak ze względu na obostrzenia pandemiczne odbyły się wirtualnie oraz w formie inspirującego spotkania – rozmowy w mniejszym gronie. W tym roku planujemy wrócić do spotkań na żywo, gdyż widzimy jak dużo radości i korzyści przynoszą obydwu stronom – zarówno dzieciom i młodzieży, jak i naszym pracownikom, którzy dzięki takim spotkaniom zyskują pokłady dodatkowej energii i chęci do działania.
Poza współpracą z Caritas Polska, jakie jeszcze organizacje i akcje Państwo wspierają?
Już od ponad 11 lat wspieramy również Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. W tym roku po raz szósty udostępniliśmy darczyńcom eSkarbonki, czyli „wirtualne puszki”, dzięki którym kwestujący mogą zbierać datki na rzecz WOŚP, a darczyńcy mogą się do takiej zbiórki przyłączyć. Bezgotówkowa forma kwestowania z każdym rokiem zyskuje na popularności. Cieszymy się, że dzięki naszym rozwiązaniom możemy szerzyć ideę pomagania, zachęcając tym samym innych do aktywnego włączenia się w te działania.
Istotną akcją Mastercard, o zasięgu międzynarodowym, jest kampania Bezcenne Pomaganie (Priceless Causes) na rzecz m.in. Światowego Programu Żywnościowego ONZ (World Food Programme ― WFP). W Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, od 2015 r. wspólnie z partnerami z sektora handlu detalicznego przeprowadziliśmy łącznie kilkanaście kampanii tego typu. W efekcie wspólnie z konsumentami ufundowaliśmy ponad 7,5 mln posiłków szkolnych dla potrzebujących dzieci w krajach afrykańskich. Globalnie Mastercard podjął wyzwanie, aby liczba tych posiłków osiągnęła 100 mln. Na podobnej zasadzie już od 10 lat wspieramy fundację Stand Up To Cancer (SU2C), której celem jest przyspieszenie rozwoju badań nad rakiem i udostępnienie terapii pacjentom.
Jako firma odpowiedzialna społecznie dbamy również o kwestie środowiskowe – włączamy się i organizujemy wiele inicjatyw mających na celu zwalczanie globalnego ocieplenia i poprawę stanu naszej planety, a także edukowanie społeczeństwa w tym obszarze. Działania środowiskowe realizujemy w ramach projektu Priceless Planet Coalition. Jednym z najważniejszych zobowiązań podjętych przez Mastercard, jest odtworzenie odpowiedniego poziomu stanu lasów naszej planety – w tym celu wraz z partnerami, zobowiązaliśmy się do posadzenia 100 mln drzew do 2025 roku. Dzięki współpracy z bankiem Citi Handlowy, właśnie została uruchomiona także nowa strona internetowa Mastercard Donate Widget, która w szybki i prosty sposób pozwoli Polakom wesprzeć projekt, a tym samym dołożyć cegiełkę do działań na rzecz odbudowy lasów i zwiększania powierzchni „zielonych płuc” naszej planety.
Dlaczego pomaganie daje radość Państwa pracownikom?
Wiele akcji pomocowych, które organizujemy w Mastercard jest efektem oddolnej inicjatywy naszych pracowników i wynika z naturalnej potrzeby pomagania innym. Dzięki takiej postawie, każdy projekt, który ma szczytny cel realizujemy z ogromnym zaangażowaniem i satysfakcją. Czerpiemy radość z tego, że wspólnie jako firma i społeczeństwo możemy zrobić „coś dobrego”. Trudne doświadczenia ostatnich lat, z którymi przyszło nam się mierzyć, jak pandemia, czy wojna w Ukrainie jeszcze bardziej zwróciły naszą uwagę na problemy społeczne i upewniły nas w przekonaniu, że obok pewnych spraw nie należy przechodzić obojętnie. Takie zdanie podzielają również Polacy.
Jak pokazuje badanie Mind & Roses dla Mastercard, w 2022 r. 62% Polaków przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przekazało środki finansowe lub darowiznę na rzecz organizacji społecznej. To wzrost o 10 p.p. w porównaniu do 2020 r. 34% ankietowanych przyznało, że w minionym roku zaangażowało się w wolontariat. Co więcej, już co drugi Polak (48%) uważa, że firmy powinny włączać się w działania społecznie odpowiedzialne oraz promować pomaganie innym (46%). Bardzo nas cieszy zarówno wzrost wrażliwości społecznej jak i rosnące oczekiwania wobec biznesu – w końcu dobra nigdy za wiele.