Spotkanie z fundraiserami austriackiej Caritas www.caritas.at było już drugim w ciągu ostatnich dwóch lat. Na tematykę warsztatów, prowadzonych przez p. Sonję Jöchtl i p. Annę Koppitsch złożyły się cztery bloki tematyczne: prezentacja wybranej akcji społecznej Caritas Austria z ostatniego roku, uwagi do prowadzonej przez Caritas Polska akcji pozyskiwania środków z odpisów podatkowych „Ile kosztuje życie”, zagadnienia związane z budowaniem relacji darczyńca – organizacja pozarządowa oraz analiza trendów związanych z wykorzystaniem w fundraisingu i marketingu najnowszych narzędzi internetowych i mobilnych.
Jako przykład udanej akcji społecznej przeprowadzonej w ostatnim roku w Austrii wskazano projekt pomocy dla syryjskich dzieci-uchodźców. W ciągu dwóch miesięcy wakacyjnych, a więc swoistego medialnego sezonu ogórkowego udało się zebrać ponad 7,5 miliona Euro, podwajając wynik podobnej akcji z roku poprzedniego.
Jako szczególnie ważne i warte kopiowania prelegentki wskazały wykorzystanie tu bardzo szerokiego wachlarza działań, począwszy od precyzyjnego wskazanego celu działań i grupy beneficjentów i oryginalnej nazwy kampanii, przez pozyskanie licznej grupy znanych osób promujących ją (piłkarze drużyny Rapid Wiedeń, celebryci) po intensywną promocję internetową, zarówno bezpłatną dzięki aktywności w mediach społecznościowych (witryna Caritas Austria, Facebook, Twitter, blogi) oraz płatną, dzięki narzędziom reklamowym Google. Dzięki skutecznym działaniom z zakresu PR obecność materiałów związanych z kampanią w mediach wszelkiego typu osiągnęła w przeliczeniu na ekwiwalent powierzchni reklamowej, wartość 700 tys. Euro. Warto podkreślić, iż dużą część kosztów kampanii poniósł współpracujący z Caritas Austria sponsor – ogólnokrajowy bank.
Ożywioną dyskusję z uczestnikami przyniosła część warsztatów dotycząca kampanii „Ile kosztuje życie”. Doświadczenia austriackie i wskazówki dla Caritas w Polsce można podsumować stwierdzeniem, iż najlepsze efekty przynosi dobra koordynacja działań na poziomie ogólnokrajowym, pozwalająca uzyskać efekt synergii w zakresie społecznego oddziaływania przesłania Caritas. Odmienne polskie doświadczenia, a więc przede wszystkim zdecentralizowany charakter kampanii „1 procent PIT dla Caritas” jest według przedstawicieli Caritas Austria czynnikiem wpływającym znacząco na efektywność i skuteczność pozyskiwania środków w tym zakresie, który powinien być znacząco wyższy.
Doświadczenia praktyków fundraisingu, w tym także te z działalności austriackiej Caritas przynoszą – jak wskazały prelegentki, fundamentalny wniosek w postaci imperatywu budowania trwałych relacji między organizacją pozarządową a jej darczyńcami. Na relacje takie składają się: realizowanie użytecznych społecznie zadań przy generowanie niskich kosztów ich obsługi, przejrzystość działania organizacji i dokładne prezentowanie rozliczeń finansowych oraz, last but not least, budowanie poczucia zaufania do organizacji wśród darczyńców oraz poczucia szacunku i wdzięczności z jej strony, w czym pomaga kontakt pocztowy, e-mailowy czy telefoniczny z osobami wspierającymi organizację. Jak podkreślono, czynnikiem motywującym zwykłych ludzi czy przedstawicieli wielkich firm do wspierania danej organizacji jest przeświadczenie, że z jej pomocą realizowane jest dobro pomagające zmieniać świat na lepsze i nieść pomoc konkretnym osobom z konkretnymi problemami. Jako niezwykle ważny element budowania skuteczności działań wskazana została, zaczerpnięta z marketingu, umiejętna segmentacja grup docelowych (ze względu na wiek, płeć, wykształcenie czy miejsce zamieszkania potencjalnych darczyńców) oraz dobór proponowanych celów do wspierania oraz form przekazu przez konkretne grupy odbiorców przekazu. Przykładowo: za godne wsparcia cele osoba w wieku +60 mieszkająca w niewielkiej miejscowości uzna zupełnie inne akcje społeczne i fundraisingowe niż 40-letni biznesmen ze stolicy…
Na zakończenie spotkania zaprezentowano najnowsze międzynarodowe trendy w social-fundraisingu i e-marketingu. Doświadczenia z wykorzystania portali społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter okazały się dość podobnymi dla Caritas w Polsce i w Austrii. Prelegentki podkreśliły znaczenie umiejętnej analizy wyników statystycznych prowadzonych w Internecie działań, które możliwe są np. z wykorzystaniem narzędzia Google Analitics. Wskazały, iż duży zasięg przekazu informacyjnego w social-media nie przekłada się zazwyczaj na szybki wzrost liczby wpłat na wskazany cel, pozwala jednak skutecznie zmultiplikować skalę dotarcia do rozmaitych środowisk i zainicjować w ten sposób budowanie trwalszych relacji nowymi potencjalnymi darczyńcami i sympatykami organizacji. Wskazówką na przyszłość była prezentacja dotycząca najnowszych technologii mobilnych i ich potencjalnych implementacji w pracy Caritas: aplikacji mobilnych, tzw. poszerzonej rzeczywistości (Augmented reality) czy interaktywnych billboardów promocyjnych.
Jak stwierdził Paweł Kęska, rzecznik Caritas Polska „w naszej codziennej pracy w Caritas diecezjalnych i w Caritas Polska najważniejsza jest z jednej strony dobra koordynacja, porozumienie i profesjonalizm, z drugiej zaś wiara w misję pomocy innym, wrażliwość i wielkie marzenia. Poza nauką profesjonalnych narzędzi w pracy promocyjnej czy fundraisingowej bardzo ważne podczas zakończonych właśnie warsztatów było wypracowanie porozumienia dotyczącego wspólnych celów i współpracy w środowisku Caritas w Polsce”.
Fotorelacja z wydarzenia
[masterslider id=”49″]