Biedronka od ponad dekady wspiera różnorodne akcje Caritas w ramach takich inicjatyw, jak: pikniki rodzinne „Bądźmy razem”, podczas których co roku przekazuje ok. 70 tys. upominków dla dzieci, paczki dla osób samotnych i chorych, zbiórki żywności „Tak. Pomagam!”, 100 projektów społecznych dla wolontariuszy, seniorów i podopiecznych Caritas z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości.
Od dwóch lat Jeronimo Martins Polska S.A. jest głównym partnerem Caritas Polska w programach wsparcia seniorów: karta „Na codzienne zakupy” oraz program „Senior Caritas”. Ponad 10 tys. seniorów otrzymało wsparcie w codziennych wydatkach na żywność oraz uczestniczy w wielu działaniach społecznych organizowanych lokalnie w parafiach i placówkach Caritas. Wspólnie z Caritas Biedronka przeciwdziała też marnowaniu żywności, w ramach programu „Spiżarnia Caritas”, który polega na przekazywaniu przez sieć niesprzedanych, ale pełnowartościowych artykułów spożywczych. Są one przekazywane bezpośrednio ze sklepów na zasadzie darowizny. Produkty są wykorzystywane do przygotowywania posiłków w jadłodajniach i stołówkach oraz paczek żywnościowych w punktach wydawania żywności dla osób potrzebujących.
Jak rozumie Pan, jako właściciel firmy, dobroczynność? Dlaczego jest ważna i jak jest realizowana przez Jeronimo Martins?
Pedro Soares dos Santos: Firmy potrzebują poczucia głębszego sensu i jest to nawet bardziej prawdziwe dla firm rodzinnych – będących w posiadaniu lub pod kontrolą rodziny. Poza tym przedsiębiorstwa są częścią społeczeństwa i dlatego muszą zachowywać się jak odpowiedzialni obywatele, a to oznacza prowadzenie działalności w sposób, który tworzy wartość dla wszystkich.
Mój pradziadek, który kupił Jeronimo Martins prawie 100 lat temu, był człowiekiem o silnej świadomości społecznej. W latach 30. ubiegłego wieku organizował letnie obozy dla dzieci pracowników i promował edukację wśród zatrudnionych. W latach 40. i 50. mój dziadek tworzył ważne polityki społeczne, na długo zanim powstały stosowne rozwiązania prawne. To zaangażowanie rozwinął następnie mój ojciec, który wspierał wiele inicjatyw społecznych i organizacji dobroczynnych oraz powołał do życia dwie ważne fundacje. Mogę więc powiedzieć, że to część naszej tradycji rodzinnej: czujemy się zobowiązani, by przyczyniać się do dobrobytu osób, które pracują z nami, a także wspierać inicjatywy mające pozytywny wpływ na społeczności, w których rozwijamy naszą działalność.
Jak rozwija się współpraca Jeronimo Martins z Caritas w Polsce? Jak to jest w innych krajach?
Pedro Soares dos Santos: Jesteśmy partnerem Caritas Polska już od ponad dekady i ta współpraca jest bardzo cenna, ponieważ pozwoliła Biedronce wzmocnić więź z lokalnymi społecznościami, w których funkcjonują nasze sklepy. W tym czasie między nami a Caritas udało się zbudować relację opartą na zaufaniu, dlatego poczynienie kolejnego kroku w ramach tej współpracy było czymś naturalnym. Caritas Polska pomogła Biedronce uruchomić wsparcie socjalne dla jednej z najbardziej potrzebujących grup w polskim społeczeństwie, czyli seniorów, często żyjących samotnie i mających bardzo niskie dochody. Biedronka z chęcią wsparła finansowo program „Na codzienne zakupy”, a Caritas zaoferowała pomoc swoich wolontariuszy, którzy finalnie umożliwili realizację tego projektu w terenie.
Także w Portugalii Grupa Jeronimo Martins od wielu lat współpracuje z Caritas, pomagając rodzinom zagrożonym ubóstwem. Jedną z ważnych inicjatyw, rozwijanych od wielu lat przez Pingo Doce, naszą sieć supermarketów działającą w Portugalii, wraz z naszym partnerem, jest sprzedaż Świec pokoju Caritas, które Portugalczycy tradycyjnie zapalają w sylwestra. Wpływy ze sprzedaży świec wspierają projekty dobroczynne prowadzone przez Caritas.
Dlaczego, oprócz wsparcia w postaci karty „Na codzienne zakupy”, ważna jest aktywizacja seniorów, budowanie więzi i wspieranie wolontariatu wokół seniorów (np. w ramach programu Senior Caritas)?
Pedro Soares dos Santos: Okazywanie szacunku i troski osobom starszym to sposób na pokazanie, że społeczeństwo pamięta i docenia tych wszystkich, którzy pomogli zbudować teraźniejszość. Europa to starzejący się kontynent, ale także i w Polsce mamy do czynienia ze starzejącym się społeczeństwem. Biedronka odczuwa moralną odpowiedzialność, by działać na rzecz godnych warunków życia ludzi, którzy współtworzyli dzisiejszą Polskę, często walcząc z przeciwnościami losu. Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości stanowiła dobrą okazję do uruchomienia kampanii podnoszącej świadomość i promującej szacunek dla osób starszych oraz rozpoczęcia tego programu wsparcia. Jego wyniki są pozytywne i dlatego Biedronka postanowiła zmienić go w stałą inicjatywę.
Dlaczego ważne jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności i przekazywanie jej osobom potrzebującym? Jakie jest zaangażowanie firmy w budowanie tej dobrej praktyki?
Pedro Soares dos Santos: Działając w branży spożywczej, w świecie, gdzie tak wiele milionów ludzi cierpi głód, czujemy odpowiedzialność za promowanie poszanowania żywności. Jedną z najważniejszych inicjatyw jest przeciwdziałanie traktowaniu nadającej się do spożycia żywności jako odpadu. Żywność ta ma wszystkie wartości odżywcze i może zostać wykorzystana przez ludzi, którzy jej potrzebują. Także ze środowiskowego punktu widzenia należy zdecydowanie walczyć z marnowaniem żywności, między innymi dlatego, że oznacza ono marnowanie cennych zasobów zużytych w procesie produkcji. W związku z tym już około 1600 naszych sklepów jest zaangażowanych w przekazywanie żywności, a to oznacza, że tysiące naszych pracowników, poprzez swoją pracę, aktywnie przyczynia się do tego, aby te produkty żywnościowe docierały do rodzin i innych osób w potrzebie.
Jak współpraca z Caritas na rzecz potrzebujących wpływa na firmę? Jakie korzyści niefinansowe wynikają z tej współpracy? Czy jest to transfer wartości czy korzyści?
Pedro Soares dos Santos: Wyzwania społeczne są tak ogromne i złożone, że każdy powinien czuć się w obowiązku angażowania się w nie. Walka z biedą i niedożywieniem wymaga działań wielu podmiotów. Osobiście uważam, że firmy mają obowiązek zachowywać się jak dobrzy obywatele w miarę swoich możliwości i posiadanych zasobów. Ponadto wiemy teraz, że pracownicy przedsiębiorstw poważnie traktujących swoją odpowiedzialność społeczną są lepiej zmotywowani i mocniej identyfikują się z firmą. Także klienci bardziej szanują firmy gotowe podążać ścieżką zrównoważonego rozwoju. To niezwykle ważne korzyści, nie do przecenienia w przypadku firmy takiej, jak Biedronka.
Tekst ukazał się także w >>> Kwartalniku Caritas <<< Przeczytaj także inne artykuły z Kwartalnika w aplikacji Publico24 Newsstand lub logując się na www.e.caritas.pl