Współpraca Caritas z firmami zrzeszonymi w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji była tematem wystąpienia ks. dr. Marcina Iżyckiego podczas konferencji poświęconej działalności społecznej sieci handlowych w obliczu zmian gospodarczych w Polsce.
Zorganizowana przez POHiD konferencja odbyła się 2 sierpnia w Warszawie. Wzięli w niej udział również Renata Juszkiewicz, prezes POHiD oraz prof. dr hab. Konrad Raczkowski, ekonomista, dyrektor Centrum Gospodarki Światowej UKSW.
Wzajemnie potrzebni
Jak podkreśla ks. dr Marcin Iżycki, współpraca z sieciami handlowymi jest dla Caritas bardzo ważna.
– Zasięg ich działalności jest wystarczający do udziału nawet w dużych, ogólnopolskich projektach, a z drugiej strony są one, poprzez swoje placówki – mocno osadzone w lokalnych społecznościach, czują za nie odpowiedzialność i chcą angażować się w pomoc na poziomie lokalnym – tłumaczy dyrektor Caritas Polska.
– Sieci handlowe, rozumiejąc trudną sytuację ekonomiczną wielu Polaków, dokładają wszelkich starań, aby dotrzeć z konkretną pomocą do osób najbardziej potrzebujących. Działalność charytatywna, będąca jednym z filarów odpowiedzialnego biznesu, dziś bardziej niż kiedykolwiek, zyskuje na znaczeniu w kontekście realizacji przez sieci handlowe strategii walki z ubóstwem. Niesienie pomocy potrzebującym możliwe jest dzięki ścisłej współpracy koncernów z organizacjami pożytku publicznego – przypomina Renata Juszkiewicz prezes POHiD, wiceprezydent EuroCommerce.
Nie tylko wsparcie finansowe
Jak zaznacza ks. dr Marcin Iżycki, wachlarz dostępnych form współpracy pomiędzy Caritas a sieciami handlowymi jest szeroki i obejmuje nie tylko transfery finansowe i wolontariat pracowniczy. Dyrektor Caritas Polska przytoczył szereg przykładów, dotyczących m.in. organizacji pomocy żywnościowej czy wsparcia dla seniorów (programy „Spiżarnia Caritas”, zbiórki żywności „Tak. Pomagam!”, „Wigilia Caritas” dla ubogich i samotnych).
Szczególną uwagę ks. dyrektor poświęcił w swoim wystąpieniu programowi „Na codzienne zakupy”, adresowanemu do seniorów i realizowanemu przez Caritas wraz z Fundacją Biedronki.
– Ma on oczywiście swój rdzeń w postaci kart przedpłaconych, pozwalających w tym roku 11 tys. uczestników na finansowanie przez 10 miesięcy w roku comiesięcznych zakupów do kwoty 160 zł – ale to nie jest jego jedyny element. Dzięki współpracy z naszym partnerem dysponujemy badaniami mówiącymi nam o sytuacji beneficjentów, o ich problemach, i możemy na te problemy odpowiadać. Robimy to rozwijając wspólnie sieć wolontariuszy, liczącą już 4 tys. osób, którzy pomagają seniorom pokonać poczucie osamotnienia, służą pomocą w codziennych sprawach. Chcemy też kształtować wśród odbiorców tej formy pomocy postawy prozdrowotne, poprzez edukację dotyczącą żywienia. To są działania wykraczające poza podstawową pomoc materialną, a jednak niezwykle istotne – stwierdził dyrektor Caritas Polska.
Na trudne czasy
Podczas konferencji nie zabrakło odniesień do bieżącej sytuacji polityczno-społecznej, kryzysów związanych z pandemią koronawirusa oraz wojną w Ukrainie i odpowiedzi na te wyzwania.
– Zarówno pomoc grupom szczególnie zagrożonym w czasie pandemii jak i uchodźcom z Ukrainy, wymagała ogromnego wysiłku organizacyjnego i koordynacji działań wielu podmiotów. Sieci handlowe były i są w takich sytuacjach partnerami, na których możemy liczyć, bez których prowadzenie działań pomocowych byłoby bez porównania trudniejsze – powiedział ks. dr Marin Iżycki, dziękując sieciom handlowym zrzeszonym w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji za profesjonalizm, sprawność działania, a przede wszystkim za solidarność, wrażliwość na potrzeby najsłabszych i gotowość do podejmowania wciąż nowych działań z myślą o potrzebujących.